Ez az ajánlóm végül nem jelent meg nyomtatásban, gondoltam ez se maradjon (szegényke) parlagon, ha máshol nem is, itt közzéteszem. Filmajánló következik, hölgyeim és uraim:
Az
élet fája
Veszteség, fájdalom,
szeretet. Ezekkel a szavakkal jellemezhetnénk Terrence Malick új filmjét, Az élet fáját. Olyan műről beszélünk,
ami valószínűleg mindenkinek mást fog jelenteni, de annyi bizonyos, hogy az
érzékenyen figyelő nézőben elindít majd valamit. Hiszen mindannyian feltettük
már magunkban a kérdést: „Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?”
„Mikor a földet
alkottam, hol voltál? Mondd csak meg, ha egyszer oly nagy a bölcsességed! Ki
határozta meg méretét? Hisz tudod! És ki feszített ki rá mérőzsinórt? Mibe
eresztették sarokpilléreit, és a szegletkövét ki illesztette be, amikor
ujjongtak a hajnalcsillagok, s amikor lelkendeztek az Isten fiai?” (Jób 38:4-7)
Ezzel a bibliai
idézettel kezdi legújabb filmjét, a 2011-es Cannes-i filmfesztiválon bemutatott
Az élet fáját Terrence Malick. A
díjnyertes filmalkotás nem véletlenül egy Jób könyvéből kiemelt részlettel
indít, a történet középpontjában ugyanis a veszteség, a fájdalom, az
igazságtalanul elszenvedett büntetés áll, egészen pontosan egy gyermek, Mr. és
Mrs. O’Brian fiának halála. A montázsszerű felépítés az anya gyermekkori
gondolataival nyit, természetről, hitről, Istenről. Egy időbeli ugrás után
ezeket az idilli képeket sötétebbek váltják fel, ahol a szülők fiuk
halálhíréről értesülnek, majd következik a gyász, a szenvedés, és a „miért?”
kezdetű kérdések. Ezt a néhány percet vehetnénk a film első fejezetének, mivel
a következő jelenetben egy férfi tűnik fel (Sean Penn), aki próbálja újra
megtalálni Őt, az Atyát, akitől oly rég eltávolodott. A két szál ennek a
„második fejezetnek” a végén fonódik össze, amikor megtudjuk, hogy a férfi
gyerekkorában elvesztette az öccsét, és a korábbi jelenetekben látott édesanyjának
emlékéhez szólva kérdezi, hogyan lehet feldolgozni a veszteséget.
A két konkretizált részt
egy elvont jelenetsorozat szakítja meg, melyben egy magával ragadó Requiem
alatt végigkövetjük az univerzum kialakulását, a Föld megszületését és az élet
létrejöttét, mindezt dokumentumfilmbe illő, gyönyörű képekkel. Amikor a
közjáték végére érünk, melyben a kezdetektől láttuk a Föld gyökereit, O’Brianék
története is az elejére ugrik vissza és nagyszerűen komponált képek sorozatával
mutatja be a házaspár kezdeti békés éveit, a gyermekek születését és
fejlődését. Ezt vehetjük a film leghosszabb, lineárisan haladó szálának,
melyben mélyebben kibontakoznak a családtagok közti viszonyok, illetve azok
megromlása: a katonai fegyelmet tartó, hideg édesapa (Brad Pitt) és a
szeretetteljes, naivan kedves édesanya (Jessica Chastain) ellentéte, a gyerek-szülő
kapcsolat fokozatos változása, és az idő elidegenítő ereje. Az ’50-es évekbeli
texasi kisvárosban játszódó jelenetek békés hangulata mindvégig érezhető, még a
legdrámaibb jelenetekre is egyfajta tompított feszültség jellemző. Vizuálisan a
fénnyel, árnyékokkal és színekkel való játék a meghatározó, ami szinte
elragadja a nézők figyelmét a minimalisztikus párbeszédekről, az Alexandre Desplat
által szerzett könnyed zongoradallamok pedig szinte beleringatják a nézőt a
film művészi képeibe. A zárójelenet a történet legnyugalmasabb pontja, ahol egy
végtelen tengerparton találkozik a múlt és a jövő. Az időt átívelő találkozások
pillanatai ezek, ahol mindenki megnyugvásra lel és elfogadja sorsát.
Az élet fája talán nem
is mondható filmnek, egyetlen filmnek legalábbis nem, sokkal inkább lazán
kapcsolódó jelenetek folyamatának, képek tökéletesen összevágott montázsának,
melyben cselekvések szövevénye helyett az érzelmek finom rezdüléseihez kerül
közel a közönség. Ezért fontos, hogy aki belekezd ebbe a két órán át tartó
utazásba, ne keresse az akciót, az izgalmat, sokkal inkább tárja ki a szívét és
elméjét, felkészülve arra, hogy alámerüljön saját lelkébe, s hagyva, hogy
átmossák a képek által generált érzések.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése